THIS WAS THE PACE OF MY HEARTBEAT (2004)
LOSING
STONES, COLLECTING BONES (2006)
WHITEOUT
(2009)
BUY
NORWEGIAN
REVIEWS, ARTICLES (in Norwegian) AND RADIO PLAYLISTS:
BELGIUM
|
FRANCE
| GERMANY
| ITALY |
NETHERLANDS
| NORWAY
| POLAND |
SCOTLAND
| SWEDEN |
TURKEY | UK
| USA | RADIO
PLAYLISTS
Anmeldernes
favoritter fra 2009
Pianist Morten Qvenilds band er jazzens indiesvar
på Tord Gustavsen. Det er silkemykt, men med litt mer borrelås
som hekter seg fast når du har satt deg ned. Per A. Risnes Jr.
(Dagens Næringsliv/NORWAY)
Live
@ Molde jazzfestival 19. juli 2010
In
the Country serverte en strålende konsert i Kulturhuset i Molde
mandag kveld. Vakkert og ganske rolig var
det, men variert og attpåtil med innslag av skjønnsang,
eller noe der omkring. Svenn
(Robert Wyatt, Blog/NORWAY)
Gøy
på landet
Med
sitt tredje vitnesbyrd bør In The Country ta steget opp i den
ypperste verdenseliten. Den er vakker, dvelende, melodisk, groovete
og aldri likegyldig. Qvenilds hyllest til «Mother», der
han også synger, er spesielt sterk og emosjonell. Hvis noen får
assosiasjoner til både Keith Jarrett og Esbjörn Svensson
så skjønner jeg det, men dette er likevel så voldsomt
Morten Qvenild og In The Country. Jeg mente det var verdensklasse over
den forrige utgivelsen, «Losing Stones, Collecting Bones».
Når så bandet og musikken har tatt ytterligere steg denne
gangen, så snakker vi vel om verdensherredømme nå?
Tor Hammerø - 6/6
(Nettavisen/NORWAY)
Ambisiøs
trio
Tredjealbumet
fra In the Country engasjerer, mye på grunn av musikkens sammensatte
vesen. Whiteout er langt fra et tradisjonelt pianojazzalbum. Morten
Qvenild tilhører spydspissen i det nytenkende norske musikermiljøet
som later til å bry seg mer im kvalitet enn genretilhørighet.
Roger Arntzen, på bass, og Pål Hausken, trommer, fyller
Qvrnilds musikk med personlige avtrykk, uten å miste kontakt med
grunnideene i låtene. Komposisjonene er lange, og de får
lov til å utvikle seg og leve. Arild
R. Andersen - 5/6
(Aftenposten/NORWAY)
Nasjonalskatt
Morten Qvenild vakre piano sier mer enn tusen telefoner hjem til mor.
[..] Bandets tredje album, "Whiteout", er fullt på høyde
med de skamroste to første platene. Bassist Roger Arntzen og
trommeslager Pål Hausken hjelper Qvenild med å gi liv til
friske og eviggrønne komposisjoner. De gjør rett og slett
ikke skam på musikerpsrisen Qvenild fikk av Kongsberg Jazzfestival
i 2007. Albummet, som tradisjonen er blitt, en slags takk for æren.
Det er en vakker takketale. Per A. Risnes Jr.
(Dagens Næringsliv/NORWAY)
Stor
lyd
«Whiteout»
består av låter som får lov til å leve. Lenge!
Men der pianotrioer fort lider bakgrunnslydens stille død, klarer
In The Country å holde på oppmerksomheten. Låtene
har spenn og variasjon, og beveger seg fra den roligste ballade til
ren progrockfryd på bare et øyeblikk, for så å
vende tilbake igjen. Og det hele skjer på så elegant vis
at enhver overgang virker naturlig. Først og fremst er nok «Whiteout»
et strålende manifest fra en trio som er så samspilt at
de lett evner å gi hverandre rom. Og kanskje er det nettopp det
som gjør at lyden til tider virker så stor, så episk.
Guri Istad - 5/6
(Bergens Tidende/NORWAY)
Dempet
delikatesse
Jazzen
ufarliggjøres på delikat, stillferdig plate som peker utover
hva den gir seg ut for å være. Heldigvis finnes det komponister
og jazzmusikere som Morten Qvenlid – som ikke er redd for å
inkorporere andre og nye elementer i en sjanger som ofte henvender seg
til puristene. For selv om dette er en pianojazztrio, låner musikken
stemning fra både prog og pop, og burde derfor ha nedslagsfelt
blant flere enn disiplene. Kai Kristiansen -
5/6
(Adressa/NORWAY)
Gøy
på landet
Nok
et vellykket produkt fra jazzpianist Morten Qvenild med sin trio. Trolig
en av spenstigste trioene som finnes på jazzscenen i dag.
Christen Ringnes - 5/6
(Østlendingen/NORWAY)
Dansar
med duar
Namnet er In the Country, med dei spelar ikkje som andre countryband.
Har du ikkje høyrt ein duedans, så har du no sjansen på
ein i det heile tatt sterk norsk jazzlaurdag. [..] Bandet dyrkar også
sterke klangar, og styrken i dei aukar monaleg på "kungen",
før bassist Roger Arntzen slår an den enkle bassgangen
som gjer at voggar med duene på den facinerande "Doves Dance".
Trommene til Pål Hausken kjem sterkare på "Ursa Major",
pg det er noko mektig og inderleg heile vegen når dette bandet
spelar. Roald Helgheim
(Dagavisen/NORWAY)
NORWEGIAN RADIO PLAYLIST:
03.06.09
- Musikkredaksjonen - (NRK P2)
01.06.09
- Harald Are Lund - (NRK P3)
[last
updated:
19.02.13
]