REVIEWS, ARTICLES (in Norwegian) AND RADIO

Pianist Morten Qvenilds band er jazzens indiesvar på Tord Gustavsen. Det er silkemykt, men med litt mer borrelås som hekter seg fast når du har satt deg ned. Per A. Risnes Jr.
(Dagens Næringsliv/NORWAY)

Live @ Molde jazzfestival 19. juli 2010
In the Country serverte en strålende konsert i Kulturhuset i Molde mandag kveld. Vakkert og ganske rolig var det, men variert og attpåtil med innslag av skjønnsang, eller noe der omkring. Svenn
(Robert Wyatt, Blog/NORWAY)

Gøy på landet
Med sitt tredje vitnesbyrd bør In The Country ta steget opp i den ypperste verdenseliten. Den er vakker, dvelende, melodisk, groovete og aldri likegyldig. Qvenilds hyllest til «Mother», der han også synger, er spesielt sterk og emosjonell. Hvis noen får assosiasjoner til både Keith Jarrett og Esbjörn Svensson så skjønner jeg det, men dette er likevel så voldsomt Morten Qvenild og In The Country. Jeg mente det var verdensklasse over den forrige utgivelsen, «Losing Stones, Collecting Bones». Når så bandet og musikken har tatt ytterligere steg denne gangen, så snakker vi vel om verdensherredømme nå? Tor Hammerø - 6/6
(Nettavisen/NORWAY)

Ambisiøs trio
Tredjealbumet fra In the Country engasjerer, mye på grunn av musikkens sammensatte vesen. Whiteout er langt fra et tradisjonelt pianojazzalbum. Morten Qvenild tilhører spydspissen i det nytenkende norske musikermiljøet som later til å bry seg mer im kvalitet enn genretilhørighet. Roger Arntzen, på bass, og Pål Hausken, trommer, fyller Qvrnilds musikk med personlige avtrykk, uten å miste kontakt med grunnideene i låtene. Komposisjonene er lange, og de får lov til å utvikle seg og leve. Arild R. Andersen - 5/6
(Aftenposten/NORWAY)

Nasjonalskatt
Morten Qvenild vakre piano sier mer enn tusen telefoner hjem til mor. [..] Bandets tredje album, "Whiteout", er fullt på høyde med de skamroste to første platene. Bassist Roger Arntzen og trommeslager Pål Hausken hjelper Qvenild med å gi liv til friske og eviggrønne komposisjoner. De gjør rett og slett ikke skam på musikerpsrisen Qvenild fikk av Kongsberg Jazzfestival i 2007. Albummet, som tradisjonen er blitt, en slags takk for æren. Det er en vakker takketale. Per A. Risnes Jr.

(Dagens Næringsliv/NORWAY)

Stor lyd
«Whiteout» består av låter som får lov til å leve. Lenge! Men der pianotrioer fort lider bakgrunnslydens stille død, klarer In The Country å holde på oppmerksomheten. Låtene har spenn og variasjon, og beveger seg fra den roligste ballade til ren progrockfryd på bare et øyeblikk, for så å vende tilbake igjen. Og det hele skjer på så elegant vis at enhver overgang virker naturlig. Først og fremst er nok «Whiteout» et strålende manifest fra en trio som er så samspilt at de lett evner å gi hverandre rom. Og kanskje er det nettopp det som gjør at lyden til tider virker så stor, så episk. Guri Istad - 5/6
(Bergens Tidende/NORWAY)

Dempet delikatesse
Jazzen ufarliggjøres på delikat, stillferdig plate som peker utover hva den gir seg ut for å være. Heldigvis finnes det komponister og jazzmusikere som Morten Qvenlid – som ikke er redd for å inkorporere andre og nye elementer i en sjanger som ofte henvender seg til puristene. For selv om dette er en pianojazztrio, låner musikken stemning fra både prog og pop, og burde derfor ha nedslagsfelt blant flere enn disiplene. Kai Kristiansen - 5/6
(Adressa/NORWAY)

Gøy på landet
Nok et vellykket produkt fra jazzpianist Morten Qvenild med sin trio. Trolig en av spenstigste trioene som finnes på jazzscenen i dag.
Christen Ringnes
- 5/6
(Østlendingen/NORWAY)

Dansar med duar
Namnet er In the Country, med dei spelar ikkje som andre countryband. Har du ikkje høyrt ein duedans, så har du no sjansen på ein i det heile tatt sterk norsk jazzlaurdag. [..] Bandet dyrkar også sterke klangar, og styrken i dei aukar monaleg på "kungen", før bassist Roger Arntzen slår an den enkle bassgangen som gjer at voggar med duene på den facinerande "Doves Dance". Trommene til Pål Hausken kjem sterkare på "Ursa Major", pg det er noko mektig og inderleg heile vegen når dette bandet spelar.
Roald Helgheim
(Dagavisen/NORWAY)

NORWEGIAN RADIO PLAYLIST: