|
Panorama
- original
article
Kunsten å skyggebokse
Tekst:
ØISTEIN LORANG BLIX MEYER
In The Country:
Losing Stones, Collecting Bones
Trioen In The Country er ute med sitt andre opus, Losing Stones,
Collecting Bones. Musikken ligger et sted i skjæringspunktet mellom
pianojazz og klassisk.
Vi snakker om videreføringen av piano-trioens lange tradisjon.
In The Country ledes av unikumet Morten Qvenild, som har smeragdbelagt
alt fra Susanna And The Magical Orcherstra, The
National Bank til Bertine Zetlitz og Jaga Jazzist. Hans meloditeft
og sans for detaljer er, etter denne anmelders skjønn, i det aller
øverste sjiktet. Det er derfor, med et snev av skuffelse, det må
kunne meddeles at deres andre langspiller ikke treffer like hardt som
ved forrige korsvei.
Deres mesterverk fra i fjor, This Was The Pace Of
My Heartbeat, rangers høyt hos undertegnede. Litt for lik
form og oppbygging i mange av verkene her kan ha noe med denne oppfatningen
å gjøre.
Imidlertid elsker tydeligvis disse gutta virkelig crescendo, opp og ned
i dynamikk. Og bandet er fremdeles nydelig i sin fremtoning. Men forhåpningene
var kanskje skrudd hakket høyere denne gang.
På Losing Stones, Collecting Bones har In The Country fått
med seg den enormt produktive gitaristen Marc Ribot på to spor (hans
imponerende katalog teller innspillinger med alt fra John Zorn, Allen
Ginsberg og Jack McDuff til selveste Wilson Pickett,
men mannen er nok best kjent for sitt lange samarbeid med Tom
Waits). Undertegnede hadde gleden å se trioen med Marc som
gjest på New Yorks raffe klubb Tonic i januar. Konserten bergtok
Lower East Side denne januarkvelden, noe som ga enda større forhåpninger
for dette albumet.
Aksen til pianotrioen er tuftet på keiserne Bill Evans, Keith Jarrett,
Morton Feldman, Paul Bley og norske Svein Finnerud, for å nevne
et knippe. Grunnlaget for at det kun nevnes hvite utøvere er at
det anes noe "hvitt" over fargene i albumet. Noe europeisk.
Noe klassisk. Kammerjazz med mye luft.
Med andre ord er resultatet langt fra bop-trioer av Bud Powells øsekaliber,
Art Tatums svimlende akrobatikk eller Errol Garners humpende grooving.
Det er like langt fra ekstatiske kromatiske løp, røykfyllte
kjellere og up-tempo riffing. Her ligger ikke det tekniske i radbrekka
tempi og halsbrekka skala-løp, men snarere i de små detaljer,
de vare nyanser. I så måte videreføres ”less-is-more”-prinsippet
fra forrige i album. På denne utgivelsen er det rom for ettertanke.
Rom for å reflektere. Store flater.
Morten Qvenilds spill er nesten transparent til tider, gjennomsiktig.
Helt nydelige kordsekvenser med langsomt flytende bevegelser. Det er likevel
markante forskjeller mellom nyansene og kontrastene i denne trioen satt
opp mot den mere blautere romantikken i Tord Gustavsens gullvinnende formula.
Her er også lagt stor vekt på poetisk traktering og melankolske
grunntoner, men det er alltid en underliggende uro og snev av disharmoni
i Qvenilds trio. Med noe skarpere kanter, mere å bryne seg på.
Det finnes også elementer av skandinavisk folkemusikk i komposisjonene
og denne gangen trer en større eim av gospel og blues frem. Venner
av Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.) og
Brad Mehldau Trio vil med andre ord kunne få stor glede av albumet.
Garantert.
Roger Arntzen er poengtert og melodisk i sitt kontraspill, og Pål
Hausken gjør, som alltid, en finfin jobb med batteriet. Her er
han enda større i spennvidden med sine grooves og perkussive fargelegging.
Der debutalbumet ble løftet av flotte covertolkninger komponert
av Ryan Adams og Georg Friedrich Händel,
er alle låter komponert av Qvenild selv denne gang. Det er også
større instrumentering enn på forrige skiva her; celesta,
harmonium, glockelspiel, vibraphone og mere vokal av alle tre.
Svensken Stefan Sundström gjester for
øvrig på den noe Radiohead-aktige
melodien Everyone Live Their Life. Høydepunkter er åpningsbidraget
My Best Friend Is A Dancer med sin flotte vibrafon-fargelegging. Den vakre
Medecine Waltz med Qvenild alene ved flygelet, og ikke minst avslutningssporet
Don`t Walk Another Mile. Nydelig avunding, med en betagende labyrint av
en melodi og Qvenilds vare, men instisterende sang.
Publisert : 30.12.2006
|
|