|
Groove
- original
article
Pianotrioens nye vin
Tekst:
JAN OLAV GLETTE
Morten Qvenild står etter hvert frem som en bauta i moderne norsk
jazz. Med bakgrunn fra Jaga Jazzist, Shining og som medlem i Solveig Slettahjells
Slow Motion Quartet, The National Bank og som hele Susannas Magical Orchestra.
Losing Stones, Collecting Bones er hans andre forsøk i sjefsrollen.
Han får igjen hjelp i fra Pål Hausken på trommer og
Roger Arntzen på bass. Alle har gått på Musikkhøyskolen
i Oslo.
Med In the Country handler det om akustisk pianomusikk i tradisjonen til
musikere som Keith Jarrett, Jan Johansson, Bill Evans, Paul Bley og Paul
Motian.
Trioen med piano, kontrabass og trommer er selve grunnstammen i den klassiske
jazzen, men man har likevel funnet mange ulike uttrykk med dette enkle
utgangspunktet.
Sammen med kolleger som Brad Mehldau, Tord Gustavsen Trio og Esbjørn
Svenson Trio har Qvenild åpnet øynene og ørene for
pianotrioen til et nytt og ungt publikum. Det har de gjort blant annet
ved å covre kjente popmelodier fra samtiden. Pointillismen til Morton
Feldman, Paul Bley og Paul Motian er en viktig kilde til inspirasjon for
denne gjengen.
Det er lite utadvendt showoff-virtuositet her, men snarere minimalistisk
velspilt musikalitet og nyanser som trer frem ved intens og gjentatt lytting.
In The Country vrenger og vrir på tradisjonen, og lykkes med å
skape et eget univers og uttrykk uten å bryte med det harmoniske
fokuset.
Losing Stones, Collecting Bones er fylt med stillferdig melankoli, poetisk
fremdrift. Mange av låtene er instrumentale. Men for første
gang (?) prøver Qvenild seg også som vokalist. Resultatet
er uttrykksfullt, men ikke bare vakkert.
Gjesten Stefan Sundstrøms pregnante, noe rustne stemme får
også gi vokalglasur til denne flotte platen. Marc Ribots glødende
gitarpartier tilfører noe nytt og fengslende som bekrefter at trioen
har lagt noen alen til sin vekst. Andre låter krydres med celeste,
klokkespill, vibrafon eller Hammondorgel som også gjør at
musikken ikke står stille og kun blir tradisjonsrepetisjon.
Følsomheten og sensitiviteten i denne musikken gjør en glad
og avslappet frigjort på en og samme tid.
Publisert : 10.11.2006
|
|