Nettavisen/ TV2 - original article

Å hoppe etter Ruud
Tekst: TOR HAMMERØ

Morten Qvenild har etablert seg på aller høyeste nivå her hjemme. Under Kongsberg Jazzfestival var han på scenen med Susanna Wallumrød. Foto: Stein Hofve

Birger Ruud introduserte verden for Kongsberg-knekken – nå kommer Morten Qvenild med Kongsberg-sounden.

(SIDE2): Birger Ruud satte Kongsberg-navnet ettertrykkelig på idrettens verdenskart på 30-tallet. Morten Qvenild kan gjøre det samme innen musikkens verden.

Til tross for at Kongsberg-gutten Morten Qvenild ennå ikke har runda 30 år, så har han for lengst etablert seg på aller høyeste nivå her hjemme. Om det har vært med band som Jaga Jazzist, med Solveig Slettahjell, med ”supergruppa” National Bank, med sin lærer Jon Arild Eberson (ja, ja, ja, ja¿..), med Susanna & The Magical Orchestra (sistnevnte er Qvenild) eller med sitt kanskje aller største hjertebarn, trioen in the country, så har Qvenild vist og fortalt oss at det ikke finnes noen sjangergrenser i hans musikalske univers – det finnes bare god musikk.

Da Qvenild fikk hjembyens store pris under fjorårets festival, mente mange at tida allerede var overmoden. Qvenild bestemte seg raskt for at han skulle benytte anledninga til å presentere mye ny musikk som takk for utmerkelsen og den overfulle og svært så heite Smeltehytta tok i mot sin egen sønn og hans musikk med åpne sinn og åpne armer.

Sammen med vennene sine i in the country, Roger Arntzen på bass og Pål Hausken – i følge Qvenild Rennesøys største sønn – Andreas Mjøs fra Jaga Jazzist på vibrafon og gitar og Susanna Wallumrød på vokal på noen låter, tok Qvenild oss med på ei reise i sin vakre og underfundige verden på cirka to timer. Vi blei servert usedvanlig personlig og melodisk musikk – uten unntak av det vakre slaget, men uten at den blei søtladen. Vi fant impulser fra både blues og gospel og noen ganger gikk tankene til universet som Keith Jarrett skapte på 70-tallet og som Esbjörn Svensson – som forlot oss i ei tragisk drukningulykke for en knapp måned siden – skapte sin helt egen versjon av det siste tiåret.

Nå er Morten Qvenild i ferd med å skape sitt usannsynlige univers som samtidig er lett, men distinkt og som også er monumentalt og stort. Det er mye sakte bevegelse i musikken til Qvenild – med luft og pauser – som gjør at vi blir invitert inn og gis plass til å ta den inn der og da.

Morten Qvenild avslutta med å synge sjøl i nok en sterk ballade der han blant sang om at dette var hans måte å forlate oss denne kvelden og at han aldri skulle hjem – han skulle videre. Det skal bli svært spennende å bli med Qvenild på hans videre ferd – han og musikken hans er klar for den store verden. Birger Ruud introduserte verden for Kongsberg-knekken – nå kommer Morten Qvenild med Kongsberg-sounden.

Publisert: 04.07.08