|  | Laagedalsposten 
         - original 
        article Hele Qvenilds univers
 Tekst: KNUT W. HERMANSEN
 
 
 
  
 Han fikk 100.000 kroner i fjor. Nå var tiden kommet for å 
        dele med oss.
 
 En to timer lang konsert var takken for DnB NOR-prisen. I Smeltehytta 
        var det fullt og vel så det da Morten Qvenild og medmusikere entret 
        scenen. Konserten var helt utsolgt.
 
 Musikken plasserer vi ikke i bås. Den som gjør det, vil oppleve 
        at den straks flytter seg til en annen bås. Leter man etter den 
        der, har den trolig forlatt bygningen og tatt bolig hvem vet hvor.
 
 Tangentinstrumentenes mester vet hvordan man skal skape det uforutsigbare.
 
 På scenen sto bassisten Roger Arntzen som et tårn. Meget solid 
        spill konserten igjennom. Andreas Mjøs på vibrafon og gitar 
        ga musikken nødvendig uro, mens Pål Hausken la for dagen 
        et trommespill som var ren lyrikk. Susanna Wallumrød var innom 
        med to sanger. Christian Wallumrød ordnet tekniske ting sammen 
        med lysmannen Andreas J. Riiser og David Solheim, lyd.
 
 Tekniske tjenester spiller en svært så viktig rolle i konserten. 
        Bak scenen blir musikerne projisert i svart-hvitt i kortere eller lengre 
        sekvenser. Smeltehytta var som ventet i overkant varm. To sett og en pause 
        midt i, ville vært publikumsvennlig, men musikerne valgte å 
        kjøre hele forestillingen i ett langt sett.
 
 Det ga rom for å dra opp hele Qvenilds univers.
 
 Litt akustisk klaverspill, men for det meste var det bruk av elektroniske 
        virkemidler fra a til å. Stemmebruk og sang bidrar til en spesiell, 
        utadvendt stemning.
 
 Mye av musikken var nyskrevet av Morten Qvenild.
 
 Mange mollstemte låter denne gang, men enkelte oppsprekk i rockrelaterte, 
        drivende ting.
 
 
 Publisert: 03.07.08
 |  |