|
Aftenposten,
Oslopuls - original
article
Trio med egenart
Tekst: ARILD R. ANDERSEN
KONSERT:
LIVE PÅ MONO/PÖNK (Oslo) 10.desember 2006
oslopuls.no
mener:
De er sent ute med slippkonsert i hovedstaden, men vi venter gjerne på
det vi allerede kjenner som svært godt.
Det ligger et tydelig jazzspor til grunn for In The Countrys
musikk, men trioen holder seg ikke nødvendigvis i sporet. Morten
Qvenild, Roger Arntzen og Pål Hausken gir vemodig oppdrift og holder
sørgmodigheten med lys. De viser raushet og inkluderer populærmusikkens
stilmarkører til avdempet fest. På scenen er de frigjort
fra platestudioets presise lydgrep, og låtene får et strøk
som skaper ny mening og interesse. Unge Qvenild er lite selvhøytidelig
og guider oss gjennom kvelden med hyggelige kommentarer og små historier.
"Ashes To Ashes" er full av fotnoter til en uutgravd blues,
og det er gjerrigheten hos disse musikerne som gjør uttrykket rikt.
Både Arntzen og Hausken mestrer kunsten å knipe igjen med
bass og trommer, og denne evnen gir kontrast til den eruptive kraften
In The Country heller ikke er fremmed for å vise. De spiller mest
fra nylig utgitte "Losing Stones, Collecting Bones", men plukker
også fra "This Was The Pace Of My Heartbeat". Det er en
opplevelse å bli trukket inn i deler av dette stoffet. Når
fløyel yter motstand, kan musikk høres slik ut!
De synger "Viggo", og sangen mangler Sølvguttenes rene
vesen, men den setter i gang en streng som er festet i det genuint menneskelige.
Den intime scenen på Mono står godt til skjørheten
i uttrykket og pianist Qvenilds forsiktige lek med melodilinjene. Tiden
går fort i samvær med velformulert egenart. Nå synger
samme Qvenild "Don't Walk Another Mile" og minner mer om Will
Oldham enn Carla Bley, uten å ligne nevneverdig på noen av
dem. In The Country er på sporet av seg selv.
Publisert : 11.12.2006 |
|