<- back    
 

Laagedalsposten - original article


Kritikernes dom

Tekst: PÅL NORSETH


In the Country har fortsatt en høy stjerne hos plateanmelderne.

Morten Qvenilds hovedprosjekt ved siden av Susanna & the Magical Orchestra, jazztrioen In the Country, slapp sin andre plate denne uken: "Losing Stones, Collecting Bones" på Rune Grammofon.

Kongsberg-pianisten har skrevet elleve nye låter som fyller plata. I tillegg til sine faste makkere Roger Arntzen (bass) og Pål Hausken (trommer), gjestespiller Tom Waits-gitaristen Marc Ribot på to spor. En annen gjest på plata er vokalisten Stefan Sundström fra Sverige

Dagens Næringsliv anmeldte plata lørdag. "En langsom plate som lister seg på tangentføtter inn under huden og som skraper borti følsomme områder og strenger", skriver anmelder Bjørn Olav Nordahl.

"Historiene og bildene In the Country byr på, er sterke flrst og fremst fordi de er så utrolig rike på små og velformulerte detaljer", fortsetter han og trekker fram både frijazzeren Paul Bley, den klassiske komponisten Olivier Messiaen og Morton Feldman som referansepunkter – uten å hevde at In the Country har begått noen "ren" jazzplate. Pop- og rockfenomener som Ryan Adams, Wilco og Damien Rice er også åpenbare inspirasjonskilder for Qvenilds band.

Dagbladet har ofret In the Country en helside i dagens avis, og Terje Mosnes synes "Losing Stones" er verdt en femmer på terningen.

"Instrumentallåter fulle av poesi, stille glød, presis timing og en egen form for melankolsk skjønnhet", skriver Mosnes i anmeldelsen.

– Tittelen på den nye plata sier noe om at det er så fort gjort å miste de viktige tingene i tilværelsen og samtidig bruke altfor mye tid på å samle de lette og overfladiske, sier Morten Qvenild til Dagbladet.

Han har Europa-turneer med både Solveig Slettahjell, Susanna Wallumrød og In the Country på planene for vinteren. Det er også på gang en ny plate med popprosjektet The National Bank.


Publisert: 07.11.06