|
Molde
Jazz Festival 2004 - original
article
JAZZTALENTFINALE
Tekst: STEINAR KRISTIANSEN
Årets
Jazzintro ble avsluttet i går kveld på Kulturhuset, og mens
dette skrives sitter juryen sammen, og mens dette leses er resultatet
kjent. La det være sagt med en gang – utgangspunktet er et
rimelig høyt nivå, kanskje mest individuelt, blant musikerne
i de utvalgte bandene.
Når ulikhetene kan høres, handler det mye om det musikalske
materialet og ensembleutformingen. Det er selvsagt interessant å
høre hva våre yngre talenter gjør, også hvor
de kan ha sine kilder og inspirasjoner fra. Ettermiddagens to konserter
med ”Kung Fu” og ”Platoon” ble på et vis
preget av at tenorsaksofonisten Espen Reinertsen frontet begge, både
med sin spillestil og delvis som komponist. Førstnevnte er en trio
med Andreas Hamre (b) og Kenneth Kapstad (tr), hvor sistnevnte fanget
oppmerksomheten. Med Erlend Slettevold (p), Andreas Amundsen (b) og Hermund
Nygård( tr) ble det unektelig en hørbar stigning i programmet.
Trioens repertoar var av noe abstrakte karakter sammen med ikke for pregnante
temaer, mens kvartetten bød på mer åpne og tydeligere
uttrykk, dog med anstrøk av 60-tallets Blue Note kilder, ikke minst
Wayne Shorter. Pianist Slettevold fortjente oppmerksomhet, og Reinertsens
uttrykk fikk større spennvidde. Men begge bandenes musikk etterlot
et visst inntrykk av å spille musiker-musikk.
Kveldens første konsert med trioen med det kanskje subtile navnet
”In the Country” - Morten Quenild (p), Roger Arntzen (b) og
Pål Hausken (tr) – ble en klar fortsettelse av stigningen
i programmet. Og man kunne nok si, i hvert fall etter siste tone, at trioens
program var både dristig og velvalgt. Først en rolig, dvelende
figur i piano og bass, så lange fri-rytmiske partier som gled over
i raskt 4/4-tempo med overbevisende intensitet, før flere sekvenser
med meget øreskjerpende og samtidig enkle temaer, bl.a. med Paul
Bley som opphav, skapte en progresjon og dynamikk som overbeviste.
En kanskje overraskende låt med vokale bidrag fra musikerne vekket
minner om at Django Bates kunne være i kulissene, og avslutningen
med et tema som noen kunne assosiere med visemusikk fra nabolandet, var
utsøkt. Men kilden var en viss Händel. Når det gjelder
siste kandidat – ”Kobert” med vokalisten Ingrid Lode,
Daniel Formo (orgel) og Erik Nylander (tr), ble det nok en smule skuffelse.
Korte og noe skakke temaer, tidvis mye ord i tekstene, mer med ansatser
til ”talking songs” enn egentlig vokale bidrag, og noe begrenset
rolle til herrene i trioen – et noe uferdig uttrykk som godt kunne
tåle mer kontante forsøk uten å tape budskap og originalitet
i det musikalske grenselandet ”Kobert” beveger seg i. De siste
låtene ga antydninger om at trioen har et potensiale i en slik retning.
Men alt i alt en fin framvisning av hva som nå foregår blant
de yngre musikerne i norsk jazz.
Publisert: 13.07.04
|
|