|
MIC
- Musikkinformasjonssenteret - original
article
Påskeintervjuet: Solskinn, appelsiner og herr Qvenild
Tekst: KYRRE TROMM LINDVIG
Påsken
senker sitt småhysteriske tempo over oss, og da er det blant annet
tid for Vossajazz. Dit skal også pianist/keyboardist Morten Qvenild,
som i disse dager er aktuell med platen "This Was The Pace Of My
Heartbeat" med bandet In the Country. Qvenild tok seg tid for en
samtale med Ballade om løst og fast før bandet skal ut på
sin landsdekkende turné. - Jeg er alltid skeptisk til det jeg holder
på med, og tror alltid at det kan gå skikkelig dårlig.
Heldigvis forsvinner denne følelsen etter hvert som jeg kommer
i gang med å jobbe med materialet, forteller Qvenild, som de siste
årene har hatt stor suksess i så forskjellige band som Jaga
Jazzist, The National Bank, Shining, Susannah and the Magical Orchestra,
Solveig Slettahjels Slow Motion Orchestra og nå med In the Country.
Kanskje hans skepsis er noe ubegrunnet?
Qvenild
har vært med på det meste som kan tenkes av nye musikkprosjekter
de siste årene. Alt fra rock via tradisjonell jazz til mer eksperimentelle
former har han lagt sine fingre på – og med stor suksess.
Nå som han er aktuell med platen "This Was The Pace Of My Heartbeat"
med bandet In the Country på Rune Grammofon har han etterhvert begynt
å merke at medias søkelys rettes mer og mer mot han. Selv
poengterer han at In the Country ikke er hans soloprosjekt, men at det
er et band.
- Vi er jo en trio, rett og slett tre stykker som spiller sammen. Det
blir sikkert endel fokus på meg, jeg har skrevet all musikken bortsett
fra to coverlåter – en av Händel og en av Ryan Adams.
Det er kanskje også litt en musikkhistorisk ting, pianisten får
ofte rollen som leder. Det er klart at dette prosjektet for meg føles
som et hjertebarn – jeg tenker på det hele tiden. Men det
er ikke slik at jeg har tenkt en masse låter på forhånd
og henger på de to andre musikerne, vi har jobbet det ut sammen,
forklarer han.
Hvordan jobber man så "det ut" i In the Country?
- Platen er forholdsvis gjennomkomponert, det er ikke så mye fokus
på improvisasjon som i tradisjonelle jazzplater. Improvisasjon er
et verktøy for å skape kontraster, for å bryte opp
og bearbeide det skrevne materialet. Mens vi jobbet med platen jobbet
vi mye med å kutte bort masse, vi prøvde å lage et
slags "rent" uttrykk. Jeg prøver å å skrive
låter som står for seg selv, som ikke trenger noen fiks-fakserier,
sier Qvenild.
Et av hans viktigste inspirasjonskilder, både som musiker generelt
og i forhold til dette prosjektet har vært singer-songwriter tradisjonen,
noe som også gjennomsyrer hans kompositoriske arbeide.
- Jeg har et vokalt fokus når jeg skriver musikk, tenker kanskje
at jeg skal si noe som kunne hatt en tekstkarakter. Men jeg er jo ingen
vokalist, jeg prøver å fortelle en historie på pianoet
– dermed blir det selvfølgelig mer abstrahert. Men jeg liker
singer-songwriter holdningen til musikk, denne typen klarhet som man ofte
finner i denne genren, sier Qvenild.
Han forteller videre at bandet i arbeidet med platen jobbet grundig og
lenge for å finne frem til denne typen klarhet i musikken.
- Vi var i et meget bra studio, nemlig Atlantis i Stockholm. Og Arve Henriksen
var fantastisk som produsent. I tillegg var også Rune - fra Rune
Grammofon - en meget god støttespiller under hele prosessen. Vi
ble også meget fornøyde selv. I vår moderne verden
kan platen vår kanskje oppleves som saktegående – men
her ligger det også en stor utfordring! Jeg liker det, slik som
man også ser i filmen "Sanger fra 2. Etage", hvor alt
går meget sakte. Jeg søkte etter å skape litt av en
slik stemning, forklarer Qvenild.
Qvenild er også involvert i Solveig Slettahjels "Slow Motion
Orchestra", hvor noe av poenget er nettopp å jobbe med de uttrykksmuligheten
man har når man rett og slett spiller sakte og neddempet. Med tanke
på Tord Gustavsen Trios også meget rolige uttrykk, ligger
det nærliggende å spørre om dette rett og slett er
en trend i dagens norske jazz?
- Det virker som om det er endel mer jobbing på mikroplan nå,
ja. Jeg har imidlertid aldri tenkt på at dette kanskje er en trend,
men jeg tror nok at det er en del flere sånne plater nå enn
på 90-tallet. Jeg personlig liker meget godt å jobbe sakte,
ha full kontroll på materialet og instrumentet, sier Qvenild.
I denne
sammenheng nevner han også at han har øvd mye på det
klassiske pianorepertoaret.
- Det å kontrollere klang og la det være en del uttrykket
er et litt glemt aspekt ved jazzpiano. Men man spiller på et instrument
som har en 200 år gammel klang-tradisjon, og denne forholder jeg
meg aktivt til – det er en viktig del av mitt uttrykk, forklarer
han.
Når Qvenild nå legger ut på veien sammen med sine med-musikere
Pål Hausken på trommer og bassist Roger Arntzen, kommer mye
av musikken til å videreutvikle seg, forklarer han.
- Det blir åpnere enn på plate, live-settingen tillater seg
at man gjør andre ting enn i studio. Det er to helt forskjellige
situasjoner å presentere musikk på plate og å presentere
ting live. Live kan man innta en mer utforskende posisjon. På plate
kan det ofte virke overlesset, som "maling på kverna".
Når man spiller inn må man forholde seg til rammer, som må
defineres nøye. Og selvfølgelig er det viktig at man har
tro på de rammene man setter for innspilling. Men selv når
vi spiller live så holder vi oss til låtene, det er de som
er viktigst for oss. Hvis en låt er dårlig, så hjelper
det ikke med ti minutter improvisasjon, poengterer Qvenild.
Som musiker er Qvenild kanskje en av de siste årenes mest etterspurte
person. Det er knapt mulig å høre om et nytt band eller prosjekt,
som han ikke har hatt fingeren i. Men hans karrière har ikke alltid
vært strømlinjeformet. Blant annet sluttet han i bandet Jaga
Jazzist.
- Jeg har
sluttet i mange sammenhenger, sammenhenger som det kan virke rart å
slutte i. Jaga er det verste eksemplet der, det er jo et fantastisk band,
med fantastiske folk. Men jeg sluttet for å lage platen med Susannah
Wallumrød. Det var ikke slik at jeg ikke ville spille med dem,
men jeg ville spille en annen musikk og da måtte jeg finne en setting
der man kan gjøre det. Når man er med i Jaga, er man med
– det er en meget stor arbeidsmengde stor arbeidsmengde, alt annen
musisering blir hobby, forklarer han.
Qvenild poengterer at han har hatt muligheten til å spille mye med
musikerne var Jaga Jazzist i ettertid også, deriblant i The National
Bank.
- Ja, heldigvis har jeg fått jobbet med mange av mine gamle kolleger
i andre sammenhenger - Andreas Mjøs var for eksempel produsent
på platen til Susannah Wallumrød. Hele Jaga-miljøet
er et meget bra miljøet og jeg er fremdeles på mange måter
en del av dette, disse ti spenna gærne folkene som tenker på
nye musikalske muligheter 24 timer i døgnet, humrer han.
Men hvordan
får han til å være engasjert i så mange prosjekter
og samtidig få gjennomført alle med så stor suksess?
- Jeg lurer litt på det selv....nå har jeg hatt endel fri
og da har jeg hatt tid til å tenke på det jeg har gjort de
siste årene. I går fant jeg ut at jeg hadde vært på
20 skiver, og jeg vet knapt hvordan jeg fikk det til. Men det handler
nok om god planlegging – etter hvert vet man hva som skal til for
å få det til. Med Susannah jobbet vi et halvt år intensivt,
men hele prosessen tok over tre år. Man må bare ta frem filofaxen,
sier Qvenild.
Men på
tross av hans store suksess, så stiller han seg konstant mange spørsmål
om hvorvidt det han lager egentlig er verdt noe.
- Jeg er
alltid skeptisk, tror alltid at det jeg holder på med – uansett
hvilket prosjekt det er - kan gå skikkelig dårlig. Jeg tenker
alltid at jeg ikke får det til, men heldigvis er det en følelse
som går mer og mer over etter hvert som jeg får jobbet med
materialet. Det å lage musikk er en meget dynamisk prosses, man
vet aldri hvordan det går. Derfor er det å få tilbakemelding
veldig viktig for meg. Og kanskje særlig på denne platen.
Denne er et hjertebarn for meg, og det er ingen spøk rent psykisk.
Med tanke på at musikk for de fleste jo er en forbruksvare, hadde
det vært fint å vite mer om min musikk betyr noe for noen.
Jeg vil rett og slett vite hva den brukes til: Når setter man den
på, når slår man den av? Og dette spør jeg ikke
om av ren egoisme, jeg har noe på hjertet og er nysgjerrig på
om jeg klarer å formidle det, om så bare til en eller to mennesker.
Veldig nysgjerrig, avslutter Qvenild.
In
The Country kommer også til å være en av attraksjonene
under påskehelgens avvikling av Vossajazz 2005.
Publisert : 18.03.2005 |
|