Laagedalsposten - original article

På veien med ny trio
Tekst: PÅL NORDSETH

Med besøk av Susanna Wallumrød og Christer Knutsen på scenen, startet In The Country sin landsomfattende turné på Blå i Oslo torsdag.

I går tok Kongsberg-pianisten Morten Qvenild med seg bassist Roger Arntzen og trommis Pål Hausken til Bø i Telemark, i dag venter jazzklubben i Tønsberg på dem, og først i midten av mai er den nye trioen ferdig med vårens norgesturné. Den er en del av «premien» fra Rikskonsertene etter at In the Country vant fjorårets kåring av årets unge jazzmusikere.
Selv om det er to uker siden bandets debutplate «This Was the Pace of My Heartbeat» havnet i butikkhyllene med det umiskjennelige Rune Grammofon-coverdesignet, og bandet tyvstartet turneen på Vossajazz, erklærte Qvenild Blå-gigen for den offisielle slippfesten. Så ble det også noe mer enn en vanlig tur på landet. Etter å ha satt tonen med en rekke av de flotteste låtene fra skiva, introduserte Qvenild Susanna Wallumrød, som han samarbeider med i duoen Susanna & the Magical Orchestra og som han gir mye av æren for at han har tort å satse på sine egne komposisjoner.
Sammen gjorde de en låt som duo, før trioen ga seg i kast med siste del av konserten, som ble avsluttet med nok et gjestespill: Den unge americana-sangeren Christer Knutsen sang sammen med Susanna på en nydelig versjon av Ryan Adams-balladen «Oh My Sweet Carolina». Det ble en sterk avslutning på en ypperlig konsertkveld, og både pop- og jazzentusiaster over det ganske land kan glede seg til besøk av denne gjengen – selv uten gjestestjerner på scenen.

Publisert : 08.04.2005