|
Groove
- original
article
Rural jazz
Tekst:
AUDUN REITHAUG RASMUSSEN
In the Country:
This Was the Pace of My Heartbeat (2005)
Ut på tur, i villmarken. Hvor kan vi gå? Først til
en beverdemning i en skogsbekk, så traske videre til en allé
hvor trekronene danner himmeltaket. Ute i det åpne landskapet igjen
kan bare fuglene se oss. Stillhet, ro, grønt og fint, kanskje med
en tordensky i sikte. Vi vender nesen hjemover igjen. Kanskje ender turen
i nærheten av 0883 Oslo, Brekke gård? Der sløver vi
i lyngen til lyden av Händels Laschia ch'io pianga. Hjertet banket
like sakte og stødig hele turen, selv når vi måtte
anstrenge oss for å komme over bekken og gjennom det tette krattet.
Denne magiske følelsen av harmoni med naturen ønsker In
the Country å formidle med debutplaten sin.
Den urbane jazzmusikken som alltid har vært preget av asfaltjungelens
pulserende liv, har nok en gang flyttet ut på landet. Denne av-urbaniseringen
har nordmenn som Jan Garbarek tidligere stått i spissen for, men
da havnet jazzen oppe på fjellet. In the Country tar jazzen ut på
landet og inn i skogen. De stripper den for dens vanlige kjennetegn, og
benytter seg av elementer fra så vel singer/songwriting som klassisk
musikk. De tar utgangspunkt i det klassiske pianotrioformatet, føyer
til vibrafon, pauker og autoharpe, ja til og med litt ordløs vokal
samt litt elektronikk.
Musikken er stillferdig, langsom, meditativ og vakker. Lange klanger fra
skingrende cymbaler, prepareringsteknikker som varierer flygelets klangfarge
og vibrafonoverdubbing definerer In the countrys sound. Disse enkle virkemidlene
skiller bandet fra annen pianotriomusikk i feltet mellom pop og jazz.
Et felt blant annet Tord Gustavsen og Esbjörn Svensson Trio opererer
innenfor.
Musikerne i bandet, Morten Qvenild, Roger Arntzen og Pål Hausken
går for tiden på Norges Musikkhøgskole, hvor de tar
en master i ensemblespill med dette bandet. Selv om dette er høyt
utdannede musikere med et enormt repertoar av virkemidler, holder de seg
allikevel ikke for gode til å gjøre musikken enkel, men effektfull.
Qvenild har gjort seg bemerket med flere band. Han prøver å
hente det beste fra disse og bruke det i denne trioen. Det er mulig å
betrakte musikken til In the country som en kulminasjon av Qvenilds andre
prosjekter. Han skriver låter og bruker elektronikk slik han gjorde
det med Susanna and the Magical Orchestra. Han spiller en låt han
skrev for Jaga Jazzist, Aerial Dark Bright Round fra the Stix. Noen inspirasjoner
fra den siste Shining-plata er også hørbare, spesielt Viggo,
med sin tunge tretakt og vokal. At Qvenild har hørt mye på
klangflatekomponister fra forrige århundre preget siste plate fra
Shining, og kan også høres her på Where Can We Go.
In the Country tar deg med en tur på landet, hvor få jazzmusikere
har gått før. De følger ingen sti, men lager sin egen.
De fører deg inn i et landskap du har sett før, men de får
deg til å se det med nye øyne, og du visste ikke at det var
så skinnende, magisk og vakkert.
Publisert : 05.04.2005
|
|